Wednesday, October 22, 2008

Dag 7

Deze dag begon zeer vroeg, we hadden de wekker gezet om 3 uur in de ochtend aangezien de taxi om 3.30 uur ons zou ophalen. Stipt op tijd arriveerde de taxi en bracht ons naar het vliegveld. Rond 4 uur waren we er al, veel te vroeg want inchecken was pas mogelijk vanaf half 5. We hebben dus maar eerst even een bak koffie gedronken en ontbeten in de vorm van een mars. Tijdens het ontbijt hadden we het er al over dat we vandaag met de eerste vlucht van WizzAir in de Oekraïne zouden vliegen. Bij het inchecken kregen we het eerste presentje, een lekker chocolaatje. Het was feest deze dag, de landelijke pers was aanwezig. De cameraploegen struikelden bijna over elkaars benen heen. Er vonden ontelbare interviews plaats. Na de douane bleef het hele circus maar doorgaan, de media had zich verzameld bij het vliegtuig. Een spiksplinternieuwe airbus zou deze eerste WizzAir vlucht gaan uitvoeren. In colonne werden we naar het vliegtuig gebracht alwaar de draaiende camera’s waren opgesteld rondom een Oekraïense minister en de bazen van WizzAir. Deze stonden bij de vooringang van het vliegtuig, wij werden staande gehouden bij de achteringang voor het vliegtuig.

Terwijl aan de voorkant een ceremonie plaatsvond stapte de Enterse JtB vrolijk in de achteringang van het vliegtuig. JtB was met zijn nog slaperige kop zo de trap opgelopen en in het vliegtuig gestapt en had niets door, een geschrokken groundsteward sommeerde JtB vriendelijk doch dringend weer naar beneden te komen. De minister zou de eer krijgen om als eerste aan boord te mogen, hij werd gewoon keihard gepasseerd door JtB die lak had aan de hele ceremonie. Rn en Mr schatterden het uit van het lachen. Nadat iedereen van de consternatie was bekomen en iedereen veilig aan boord was kon het vliegtuig opstijgen. Op de startbaan stond de brandweer klaar om het vliegtuig nog even te dopen. Tijdens de vlucht kregen we zelfs nog een gratis broodje van de WizzAir Cabin Crew.
Rond half 8 landde het vliegtuig op Simferopol Airport, de bagage band stelde niet veel meer voor dan een schutting met daarin een gat waardoor de bagage heen werd gegooid. Hier werd Mr nog even geïnterviewd door de Oekraïense TV. Met de bus zijn we in 2 uur naar Feodosia gereden, een plaats aan de zwarte zee, niet ver van Rusland af. We hadden al een hostel op het oog maar de taxichauffeur wist deze niet te vinden en leverde ons elders af. Een prima hostel, dichtbij het strand voor 6 dollar per nacht, geen geld.
De hele dag hebben we vervolgens op het strand op het overvolle strand gelegen. ’s Avonds zijn we uit eten geweest in Feodosia. Vervolgens heeft MR nog een tasje bier gehaald en hebben we die bij het fonteintje van Feodosia heerlijk opgedronken. Daarna hebben we ons bed opgezocht.